„Cantus fidei in organis traditus”
Wydawnictwo zostało poświęcone dwom rodzimym kompozytorm – braciom Karolowi i Adamowi Hławiczkom. Obaj byli organistami, toteż nie budzi zdziwienia, że ten istrument był w orbicie ich kompozytorskich zainteresowań. Na dwupłytowym albumie zostały zarejestrowane w większości preludia i fantazje chorałowe wywodzące się z protestanckiej tradycji. - Z pewnością zarówno Adam, jak i Karol Hławiczkowie widzieli w pierwszym rzędzie użytkową wartość swojej muzyki organowej […]. Prezentowane utwory na płycie powinny zachęcić organistów do wykorzystania ich w praktyce liturgicznej i koncertowej. Choć usytuowane w tradycyjnej, późnoromantycznej estetyce, mają dużą wartość artystyczną i głębokie przesłanie, które dla obu kompozytorów było nadrzędnym celem ich twórczości – tak o zamieszczonych na płycie utworach pisze prof. Julian Gembalski.
Twórczośc braci Hławiczków - podparta talentem i solidnym wykształceniem ma duże znaczenie dla kultury Śląska Cieszyńskiego. Jako synowie Andrzeja Hławiczki – nauczyciela, organisty, zbieracza pieśni ludowych i działacza muzycznego, wynieśli z domu zamiłownie do muzyki i głębokie zakorzenienie w tradycji. Ich twórczość zawiera elementy, które w efekcie składają się na tożsamość tego regionu - wielokulturowość i wielowyznaniowość. Jak stwierdza kompozytor Ryszard Gabryś: - U fundamentów wszak postawy właściwej Hławiczkom-muzykom, kompozytorom stoi skomplikowana i inspirująca (także w tym, co trudne) przeszłość dziejowa, a w niej promieniowań […] z Zachodu oraz Krakowa, Lwowa i Warszawy, oczywiście też Śląska Górnego, z jednoczesnym przenikaniem coraz wyrazistszego i samoświadomego żywiołu polskojęzycznego z silnymi środowiskami od wieków napływowymi.
Wykonawczynią utworów zamieszczonych w albumie jest znakomita organistka Ewelina Bachul. Utwory zostały wykonane na zabytkowych organach Kościoła Jezusowego w Cieszynie. - […]odkrywcze interpretacje organistki, wirtuozowskie i zarazem docierające z adekwatną wnikliwością w wymiar duchowej głębi, do sedna kompozytorskich intencji, otwierają nam wszystkim coś więcej, niż samo przywrócenie dzieł i pamięci cieszyńskich Hławiczków – tak grę artystki określa Ryszard Gabryś w komentarzu zmieszczonym w załączonej do płyty broszurze.
Płyta trafił do środowiska muzycznego w całej Polsce, skupionego wokół uniwersytetów i akademii muzycznych - zarówno do muzykologów, jak i wykonawców.
Wydanictwo można zakupić w kancelarii Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Cieszynie.
Wydawnictwo zostało poświęcone dwom rodzimym kompozytorm – braciom Karolowi i Adamowi Hławiczkom. Obaj byli organistami, toteż nie budzi zdziwienia, że ten istrument był w orbicie ich kompozytorskich zainteresowań. Na dwupłytowym albumie zostały zarejestrowane w większości preludia i fantazje chorałowe wywodzące się z protestanckiej tradycji. - Z pewnością zarówno Adam, jak i Karol Hławiczkowie widzieli w pierwszym rzędzie użytkową wartość swojej muzyki organowej […]. Prezentowane utwory na płycie powinny zachęcić organistów do wykorzystania ich w praktyce liturgicznej i koncertowej. Choć usytuowane w tradycyjnej, późnoromantycznej estetyce, mają dużą wartość artystyczną i głębokie przesłanie, które dla obu kompozytorów było nadrzędnym celem ich twórczości – tak o zamieszczonych na płycie utworach pisze prof. Julian Gembalski.
Twórczośc braci Hławiczków - podparta talentem i solidnym wykształceniem ma duże znaczenie dla kultury Śląska Cieszyńskiego. Jako synowie Andrzeja Hławiczki – nauczyciela, organisty, zbieracza pieśni ludowych i działacza muzycznego, wynieśli z domu zamiłownie do muzyki i głębokie zakorzenienie w tradycji. Ich twórczość zawiera elementy, które w efekcie składają się na tożsamość tego regionu - wielokulturowość i wielowyznaniowość. Jak stwierdza kompozytor Ryszard Gabryś: - U fundamentów wszak postawy właściwej Hławiczkom-muzykom, kompozytorom stoi skomplikowana i inspirująca (także w tym, co trudne) przeszłość dziejowa, a w niej promieniowań […] z Zachodu oraz Krakowa, Lwowa i Warszawy, oczywiście też Śląska Górnego, z jednoczesnym przenikaniem coraz wyrazistszego i samoświadomego żywiołu polskojęzycznego z silnymi środowiskami od wieków napływowymi.
Wykonawczynią utworów zamieszczonych w albumie jest znakomita organistka Ewelina Bachul. Utwory zostały wykonane na zabytkowych organach Kościoła Jezusowego w Cieszynie. - […]odkrywcze interpretacje organistki, wirtuozowskie i zarazem docierające z adekwatną wnikliwością w wymiar duchowej głębi, do sedna kompozytorskich intencji, otwierają nam wszystkim coś więcej, niż samo przywrócenie dzieł i pamięci cieszyńskich Hławiczków – tak grę artystki określa Ryszard Gabryś w komentarzu zmieszczonym w załączonej do płyty broszurze.
Płyta trafił do środowiska muzycznego w całej Polsce, skupionego wokół uniwersytetów i akademii muzycznych - zarówno do muzykologów, jak i wykonawców.
Wydanictwo można zakupić w kancelarii Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Cieszynie.
Karol Hławiczka (1894-1976)
1. Hejnał wszyscy zaśpiewajmy - Preludium i fuga d-moll (fragment)
2. Smutny czas niniejszy - Fantazja chorałowa (fragment)
3. Pan Bóg jest mą siłą - Fantazja chorałowa (fragment)
4. Warowny grodem - Fantazja chorałowa (fragment)
Adam Hławiczka (1908-1995)
1. Pod krzyżem (Na krzyżum przelał krew) (fragment)
2. Wierzyć mię Panie ucz (fragment)
3. Głoście radośnie - Fantazja (fragment)
4. Wielkanocne dzwony (fragment)
5. Brońże Panie nas na wieki - Preludium (fragment)
6. Dziękujmy Bogu wraz (fragment)
Ewelina Bachul
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Jest także absolwentką studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Śląskim, Wydział Artystyczny w Cieszynie. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, agrodę Dyrektora CEA oraz stypendium Burmistrza Miasta Cieszyna. Zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia na solowych i kameralnych konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m. in.: w Sankt Petersburgu, w Warszawie, Białymstoku, Nowym Sączu, Mielcu, Olsztynie, Krasnobrodzie. Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. Koncertowała podczas festiwali organowych w Czechach, na Litwie, w Rosji oraz w Polsce, m. in.: w Częstochowie (Bazylika Jasnogórska), Łodzi, Nowym Sączu, Nowej Rudzie, Pasłęku, Poznaniu, Sejnach, Świętej Lipce, Wrocławiu oraz w wielu miastach Śląska. Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki organowej i improwizacji, prowadzonych przez: Davida Titteringtona, Gerharda Gnanna, Ludgera Lohmanna, Christophe’a Mantoux, Desmonda Huntera, Dalibora Miklavcica, Wolfganga Seifena, Pietera van Dijka, Nigela Allcoata. W 2017 roku nagrała solową płytę (ORG-homage!) z utworami organowymi Wiesława Cienciały. W kręgu jej zainteresowań znajduje się późnoromantyczna i współczesna muzyka organowa. Dokonała prawykonania utworów kompozytorów takich jak: Tomasz Bonikowski, Wiesław Cienciała, Krzysztof Gawlas.
Organy Kościoła Jezusowego w Cieszynie
Organy Kościoła Jezusowego w Cieszynie zostały zbudowane i zamontowane w 1923 roku (poświęcenie instrumentu miało miejsce 25.listopada 1923 r.) przez firmę Wilhelma Sauera z Frankfurtu nad Odrą, prowadzonej wówczas przez dr. Oscara Walckera. Zostały one zamontowane w miejsce pochodzącego z 1785 roku 24-głosowego instrumentu Franza Horziczki z Frydku.
Po I wojnie światowej zdecydowano się zakupić nowy instrument w miejsce zdewastowanego i rozkradzionego barokowego instrumentu Horziczki. Obecny instrument Sauera został wstawiony w (rozbudowaną) barokową szafę ze starych organów. Wykorzystany został także jeden głos z poprzednich organów. Sauer zmienił stylistykę instrumentu na romantyczną. Znacznie go rozbudował, co wiązało się również z rozbudową szafy – w boczne skrzydła zostały wstawione piszczałki sekcji II i III manuału. Instrument posiada pneumatyczną trakturę gry i rejestrów, wiatrownice stożkowe typu upustowego. 35 realnych głosów rozdzielonych jest między trzy manuały i pedał.
Kompleksowa renowacja organów przeprowadzona została w latach 2014-2016 przez organmistrza Olgierda Nowakowskiego z Zabrza.
1. Sauer (inh. dr Oscar Walcker) / Frankfurt a/Oder
Opus 1259 / erbaut 1923
Dyspozycja
Manuał I |
Manuał II |
Manuał III |
Pedał |
Trompete 8’ |
Salicional 8’ |
Voix celeste 8’ |
Posaune 16’ |
Mixtur 3-4 fach |
Konzertflöte 8’ |
Aeoline 8’ |
Quintbass 10 2/3’ |
Bourdon 16’ |
Flötenprincipal 8’ |
Portunal 8’ |
Principal 8’ |
Octave 4’ |
Schalmey 8’ |
Geigenprincipal 8’ |
Cello 8’ |
Rohrflöte 4’ |
Traversflöte 4’ |
Flauto dolce 4’ |
Echobass 8’ |
Principal 8’ |
Quintatön 16’ |
Fugara 4’ |
Contrabass 16’ |
Gamba 8’ |
Fluatino 2’ |
Lieblich Gedeckt 16’ |
Subbass 16’ |
Gedeckt 8’ |
Sesquialter 2 2/3’-1 3/5’ |
Flageolet 2’ |
Echobass 16’ ** |
Flauto dolce 8’ * |
Clarinette 8’ |
Harmonia aetherea 3 fach |
|
|
|
Oboe 8’ |
|
Połączenia:
Super II, Super II/Ped., III/Ped., II/Ped., I/Ped., II/I, III/I, III/II, Sub III/I, Super III/I
Wałek Crescendo,
Żaluzje manuału II i III,
Tremolo II i III manuału
*) głos pochodzący z zabytkowych organów Horziczki z 1785 roku
**) transmisja z Lieblich Gedeckt 16’ (III manuał)