Rządowy Program „Aktywna Tablica” 2024: Technologiczny Skok dla Szkół w Powiecie Cieszyńskim
Zgodnie z wytycznymi programu, środki finansowe mogą być przeznaczone na zakup różnorodnego sprzętu i oprogramowania, m.in.:
- laptopów ze sprzętem do transmisji audiowizualnej,
- zestawów dla nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość,
- tablic interaktywnych,
- projektorów i głośników,
- interaktywnych monitorów dotykowych,
- specjalistycznego oprogramowania i materiałów edukacyjnych, takich jak wirtualne laboratoria czy materiały do nauczania kodowania i robotyki.
W tegorocznej edycji z powiatu cieszyńskiego wsparcie finansowe otrzymały:
- Technikum w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Skoczowie,
- Branżowa Szkoła I stopnia nr 1 w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Skoczowie,
- Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia nr 5 w Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie.
Szkoły te przeznaczą uzyskane fundusze na zakup tablic interaktywnych oraz laptopów z urządzeniami do transmisji w czasie rzeczywistym. Ponadto wybrani nauczyciele wezmą udział w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania technik informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu oraz w międzyszkolnych sieciach współpracy. Szkoły planują również organizację lekcji otwartych i zajęć edukacyjnych, podczas których wykorzystane zostaną nowe technologie.
Całkowity koszt zadania w 2024 roku wynosi 52 500 zł, z czego 42 000 zł to dotacja z budżetu państwa. Organ prowadzący szkoły, czyli Powiat Cieszyński, zapewnił wkład własny w wysokości 10 500 zł.
Rok 2024 jest ostatnim rokiem realizacji programu „Aktywna Tablica”. Każda szkoła mogła skorzystać ze wsparcia finansowego tylko raz. W poprzednich latach program przyniósł znaczne korzyści dla szkół w powiecie cieszyńskim. W 2021 roku Powiat Cieszyński otrzymał 255 960 zł dla 17 szkół, a w 2022 roku dofinansowanie w wysokości 28 000 zł trafiło do 2 szkół.
Dzięki programowi „Aktywna Tablica” szkoły z powiatu cieszyńskiego zyskują nowoczesne narzędzia do nauczania, co pozwala na rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie TIK. To ważny krok w kierunku unowocześnienia polskiej edukacji i przygotowania młodych ludzi do funkcjonowania w cyfrowym świecie.