Spoofing czyli podszywanie się pod inny numer telefonu. Jak się bronić?
Przestępcy aby zdobyć nasze zaufanie lub wydobyć od nas osobiste informacje, mogą zadzwonić jako przedstawiciele banku lub innej instytucji publicznej (np. policji czy ZUS-u), ale także mogą podawać się za osoby, które bardzo dobrze znamy. Przykładowo, dzwoniący może udawać członka naszej rodziny, a na telefonie wyświetli się numer wnuczka lub innej osoby. Niestety, kiedy widzimy znajomy i zapisany numer, nasza czujność zostaje uśpiona, a presja czasu i towarzyszące nam emocje mogą wpłynąć na nasze działania.
Najpopularniejsze sposoby oszustw telefonicznych to:
- metoda na wnuczka (np. wypadek, pilna potrzeba przesłania gotówki);
- metoda na policjanta, lekarza (np. wypadek z udziałem kogoś bliskiego);
- metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. podejrzana aktywność na naszym koncie bankowym, zablokowanie zgromadzonych środków);
- metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problemy z wypłaceniem emerytury).
Co powinno wzbudzić naszą czujność?
- ton rozmówcy wywołujący silne emocje, ponaglanie i grożenie poważnymi konsekwencjami np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, będą problemy prawne;
- presja czasu i konieczność podjęcia natychmiastowych działań;
- wszelkiego rodzaju informacje o potrzebie wpłacenia pieniędzy (np. na opłacenie leczenia poszkodowanego w wypadku członka rodziny);
- nakłanianie do podania danych osobowych lub prywatnych informacji.
Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?
- Nie podejmuj żadnych działań pod wpływem presji i nacisków rozmó
- Rozłącz się i sprawdź rozmówców; zadzwoń do instytucji, od której rzekomo otrzymałaś(-łeś) połączenie lub wiadomość. Udaj się do placówki i sprawdź, czy rzeczywiście próbowali się z Tobą skontaktować. W przypadku telefonu od osoby bliskiej, wybierz jej numer na klawiaturze i zweryfikuj przedstawioną sytuację.
- Skontaktuj się z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.
- Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, błędy językowe, nietypowe prośby, nerwową atmosferę.
- Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych (np. daty urodzenia, numeru PESEL), haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.
- Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia;
- Nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwonią
Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazać na numer bezpłatny numer 8080
CERT Polska – zespół ekspertów powołany do reagowania na zdarzenia i incydenty naruszające bezpieczeństwo w internecie oraz oszustwa komputerowe.
***
Materiał przygotowany w ramach kampanii pt. #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior! przygotowanej przez NASK, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości w Policji oraz Warszawski Instytut Bankowości.
***
Program sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to jeden z największych programów edukacji finansowej w Europie. Jest on realizowany od 2016 r. z inicjatywy Związku Banków Polskich przez Warszawski Instytut Bankowości. Jego celem jest edukowanie uczniów, studentów i seniorów w zakresie podstaw praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, przedsiębiorczości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego.
Zapraszamy na stronę www.bde.wib.org.pl